Tellen
(Goede darters zijn uitstekende tellers!!)


Tellen tijdens het dartspel is het grote geheim. Je bent tijdens een partij darts steeds aan het tellen. Denk niet: tellen dat kan ik niet. In de praktijk is gebleken dat trage rekenaars door het dartspel vlotte cijferaars werden. Oefening baart kunst. Het middel om jezelf te trainen in tellen is het tellen van wedstrijden van andere darters! Door een partij op het telbord uit te schrijven leer je spelenderwijs sneller hoofdrekenen. In het begin zal je misschien wat traag zijn, maar in de loop van de tijd zul je merken dat je steeds sneller wordt. De tafels die je op school moest leren komen weer naar boven drijven. En je zult wel moeten, anders sta je bij darts buitenspel. Schrijven is een essentieel onderdeel van de dartsport. Het is zelfs een verplichting. Als je je steeds aan het tellen probeert te onttrekken, wordt je op den duur niet voor vol aangezien.
Zorg dat je de pijlen direct door telt als ze gegooid zijn. Zodra de derde pijl in het bord zit heb je dan ook direct het totaal van die beurt, kun je het vlot opschrijven en aftrekken van het vorige totaal dat men nog over had en kunnen de darters snel door gooien met de volgende beurt, hetgeen hun spel ook ten goede komt. Darters die van hun teller op aan kunnen dat hij / zij het vlot en vooral goed doet kunnen zich weer beter concentreren op het gooien.
Als je je tafels goed kent gaat tellen ook makkelijker. Tripple 14 is 42, tripple 17 is 51, etc. Dat zijn dan zaken waar je niet bij na hoeft te denken en automatisch lopen tijdens het schrijven van een partij.
Bij het schrijven moet je nooit de totaalscore van een beurt direct aftrekken. Schrijf eerst de totaalscore van de laatste beurt op en trek dat aantal dan pas van het vorige eindtotaal af. Je kunt jezelf dan ten alle tijden controleren of je geen telfouten maakt.
Een darter mag nooit de pijlen uit het bord trekken indien de teller nog niet klaar is met tellen. Doet de darter het toch, kan de teller de totale beurt niet mee tellen. Wacht daarom op de teller en toon geduld en respect als darter!

Hoe een teller het scorebord dient in te vullen


Goed schrijven is je houden aan deze regels:

* Wanneer je weinig ervaring hebt in het tellen van een partij, laat het de spelers die gaan gooien dan vooraf weten opdat ze zich hierop kunnen instellen.

* Ga op een armlengte afstand van het telbord staan en draai je lichaam zo dat je ziet waar de darts in het bord landen en op zorg ervoor dat de spelers tijdens het werpen altijd goed zicht op het telbord houden.

* Voer je taak serieus uit. Wacht totdat de derde dart geworpen is voordat je beweegt. Leun nooit voorover om beter te kunnen zien waar dart 1 of 2 geland zijn, terwijl er dus nog een dart moet volgen, tenzij de darter die aan bod is vraagt of je kunt zien wat er precies gegooid is.

* Schrijf altijd de scores aan de BUITENKANT en het restaantal aan de BINNENKANT van het bord (zie voorbeelden hieronder).

* Indien een restscore onder de 171 komt, streep je de voorgaande restscore en de laatste score schuin door, opdat duidelijk is wat er bij de volgende beurt gegooid moet worden.

* Wanneer je onderaan het telbord in ruimte gebrek dreigt te komen, veeg je de scores en reststanden van de eerste paar beurten weg waardoor je daar weer schrijfruimte krijgt. Zorg dat je de laatste paar beurten altijd in beeld blijft houden indien er iemand nog vragen heeft over de restscore kun je e.e.a. nog nakijken.

* Zodra een nieuwe restscore aan de top van het telbord staat en er een nieuwe score aan toegevoegd is, kun je het restant van de onderzijde van het bord wegvegen.

* Zorg dat je groot genoeg en duidelijk schrijft. Maak een duidelijk verschil tussen een 1 en een 7

* De teller moet neutraal blijven.

* Indien er een telfout gemaakt mocht zijn, moet de restscore aangepast worden VOORDAT dezelfde speler de volgende beurt gegooid heeft, anders telt hetgeen op het bord staat.


Praktijk voorbeelden


Op afbeelding 1 zie je dat Hans tegen John speelde. Hans stond met 1 set achter (1-3 in legs was de eerste set). Ze waren nu bezig aan de tweede set, en daarin de eerste leg.

Afbeelding: 1

Hans begon de leg ("with the darts"), John speelt dus "against the darts". We zien dat Hans niet echt op dreef is, John wel. John gooit in zijn tweede beurt 100, hetgeen opgeschreven wordt zoals in de V-figuur in afbeelding 2 weergegeven is. Indien men meer dan 100 scoort schrijft men dezelfde V-figuur als in figuur 2, aangevuld met de meer-score tussen de poten van de V ingeschreven (zie figuur 3).
Op het moment dat 1 van beide darters kan checken, trekt men een streep schuin door het laatste scoretotaal en het voorgaande resttotaal, opdat de darters duidelijk in beeld hebben dat die persoon dus kan checken en wat daarbij zijn resttotaal voor de volgende beurt is.
Op afbeelding 2zie je dat John de tweede leg in de tweede set begonnen is. Omdat Hans als eerste op het bord genoteerd staat, tekend men een grote pijl naar rechts op de plek waar anders de eerste score van Hans gestaan zou hebben. De echter eerste beurt van hans wordt na de eerste beurt van John genoteerd op de plek onder de pijl.
Afbeelding: 2

Verder valt op dat de teller in het voorbeeld een foutje maakt na beurt 5 van John. John hield na die beurt een totaal van 192 over, en daarom had de teller geen streep mogen trekken door het scoretotaal van beurt 5 en het resttotaal na beurt 4. Het indiceert namelijk ten onrechte dat John 192 kan uitchecken, hetgeen dus niet lukt met 3 pijlen in beurt 6.
Sommige darters spreken voor aanvang van de partij af een x-bedrag per slechte beurt te betalen en het geld in een teamkas bij te houden zodat er gespaard wordt voor bijvoorbeeld een feestavond. Vaak spreekt men dan af: 26 punten of lager, mits je nog meer dan 100 als restscore aan het begin van je beurt had, is een kwartje betalen. Zodra een dergelijke score gedaan is, roepen ze in Engeland vaak: "circle it" en trekt men een cirkeltje om dat beurt totaal. In het voorbeeld is de teller dus de beurt van Hans voorafgaand aan de 11-score vergeten te om cirkelen

De "T" als resttotaal na beurt 6 betekend TOP, hetgeen dus dubbel 20 inhoudt

Afbeelding 4: 100. Dit heeft zijn oorsprong in dat men ook wel 1-- noteerde voor een 100 score. Het streepjes gedeelte wordt dan al snel 1 lang gerekte streep die weer vast zit aan de 1. Er ontstaat dus een soort V-teken dat heden ten dage staat voor een 100 score (ton-score).

Afbeelding 5: 120 (ton-20)

Afbeelding 6: bij een restotaal van 101 wil men ook wel 1 streepje 1 noteren als resttotaal. De nul vervangt dan met een streepje. Dit is echter niet verplicht om zo te noteren, een nul mag ook als 0 genoteerd worden. Op de Europese kampioenschappen mag men zelfs geen streepje schrijven, dat is Europees niet erkend en wordt derhalve niet op die manier genoteerd.

Afbeelding 7: resttotaal van 400

Afbeelding 8: een resttotaal van 32 wil men ook wel eens noteren als X 16, hetgeen dus inhoud dat dit resttotaal met 1 pijl gegooid kan worden, namelijk dubbel (X) 16. Een resttotaal van 20 is dan bijvoorbeeld X 10. De teller moet dan wel duidelijk roepen dat er dubbel "nog wat" gegooid moet worden, opdat hier geen ergernissen over kunnen ontstaan.


(bron: www.pijlsnel95.nl)

 

Terug