Dartpijlen

Dartpijlen zijn in allerlei soorten en maten te verkrijgen.
Ze zijn opgebouwd uit 3 stukken:
-De barrel
-De shaft
-De flight

Barrel
Afbeelding: 1 Barrel

Het belangrijkste is de barrel. De barrel is bepalend voor het gewicht waarmee we gooien. Er zal een tijdje geëxperimenteerd worden voor we voor onszelf het juiste gewicht gevonden hebben. Ook de vorm van de barrel is van zeer groot belang. De dart moet prettig in de hand (tussen de vingers) liggen. Let bij het kopen van een set darts ook goed op de grip van de barrel. Weetje van jezelf dat je handen vlug vochtig worden, kies dan een set met een zogenaamde volgrip barrel, waar je goed houvast aan hebt. Een speler met droge handen raden we aan een set met gladde barrels te nemen.

Er zijn vele soorten barrels te koop. Een keuze moet gevoelsmatig gemaakt worden. Wat in de gaten gehouden moet worden is dat de dart niet zwaarder mag zijn dan 50 gram en de niet langer mag zijn dan 30,5 cm.


Shaft

Afbeelding: 2 Shaft

De shaft wordt bevestigd aan de Barrel met een schroefdraad. Deze wordt vaak gemaakt van aluminium of kunststof, omdat dit lichte materialen zijn.
Welke lengte van een dart voor je geschikt is, kun je zelf zien: als je een dart in het bord gooit moet deze horizontaal in het bord zitten. Hangt de pijl naar beneden, dan is je shaft (tussenstuk tussen flight en barrel) te lang. Is de shaft te kort, dan steigert de pijl.

Flight

Afbeelding: 3 flight

De flight zit aan de shaft vast. De flight zorgt ervoor dat de pijl recht vliegt met normaal 4 vleugels. Het hangen van een dart in het bord kan ook liggen aan een te grote flight, het steigeren kan daarnaast liggen aan een te kleine flight. Een flight is te verkrijgen is allerlei vormen en opdrukken.

Om een dart goed in het bord geplaatst te krijgen, moeten flight en shaft dus samen een goede combinatie vormen.


Als beginnend darter is het natuurlijk zaak met zo min mogelijk kosten tot een goede dartkeuze te komen. Oefen daarom met pijlen van een ander om uit te vinden of je liever dik/dun, zwaar/ligt en lang/kort het prettigst gooien vind. Koop vervolgens pijlen in een winkel waar je ze ook uit kunt proberen. In veel sportzaken hangt naast de dartatributen ook een oefenbord voor de klanten. Maak daar dan ook gebruik van en schaam je niet de setjes terug te geven als het blijkt dat er geen één bij hebt die prettig lijken.


Tri-Fin-Flight (bron: dartsite.nl)



Nieuw is de Tri-Fin Flight, met 3 vleugels i.p.v. 4. Er wordt beweerd dat deze pijl voor het darts is, wat de klapschaats voor het schaatsen was. Wij konden niet wachten om hem te testen. Zou het nou echt beter gooien?
 
Als je het puur theoretisch bekijkt zou een flight met 3 vleugels inderdaad meer aërodynamisch zijn en dus directer naar het bord gaan en constanter vliegen. In eerste instantie merk je in de praktijk dat de pijl iets wat anders in het bord terecht komt maar uiteindelijk, na wat oefenen lijkt hij hetzelfde te gooien als de standaard flight met 4 vleugels. Misschien dat het iets beter gaat, maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten. Ik denk dat als je echt verschil daarin wilt zien, je er wat langer mee zult moeten gooien.
Er zijn andere voordelen die mij eerder aanspreken. Ten eerste zal de pijl op het laatste, vlak voordat de punt het bord raakt minder uit de richting worden geveegd dan de pijl met 4 vleugels omdat de lucht er beter langs kan stromen vanaf de zijkant. Dit is weer een theoretisch voordeel, maar dat is wel iets dat het de praktijk beter merkbaar is.
Wat wel in de praktijk echt goed merkbaar is, is dat de flights minder snel tegen elkaar aankomen. De pijl verspringt dan minder en de flights vliegen daardoor ook minder snel los van de shaft.
De shafts van tri-fin flights zijn ook sterker dan de gewone shafts omdat er natuurlijk maar 3 aparte stukjes zijn die de flight vasthouden; dus dikker; dus sterker.
Het laatste voordeel is dat de opdruk van de flight beter te lezen is.
Zijn er ook nadelen? Nou, in ieder geval 1. Als bij de 4 vleugel flight de vleugels niet goed verspreid zijn, niet goed uitgeklapt zodat ze een mooi kruis van boven maken, heeft dat verder geen invloed op het gooien. Bij de tri-fin flight maakt het theoretisch bekeken wel verschil als de 3 vleugels niet goed verspreid zijn, dan kan de pijl uitwijken van richting.


 
(bron: www.dartsite.nl)

 

Terug